Connect with us

Busted

Busted: Bayan’s Renato Reyes calls out fake news about him being hospitalized in Bacolod

Published

on

Bayan Secretary General Renato Reyes called out those who spread fake news about him being hospitalized in Bacolod.

“If you still don’t get that it’s fake, let me make it clear. I was never hospitalized in Bacolod. I’m fine,” he wrote on Facebook on November 24.

His clarification came after several blogs claimed that he, along with six other people, were admitted to a hospital in Bacolod after they were hit by empty bottles while conducting a protest. These blogs include Okd2.com, localhero.altervista.org, and jessicaal.altervista.org.

Facebook pages such as “President Rodrigo Duterte” and “Philippine News Courier.”

It was also shared by some netizens to Facebook groups such as “BongBong Marcos United,” “REAL PHILIPPINE HISTORY,” and “Team Duterte for Federalism.”

Clicking on Okd2’s story, “Just In: Renato Reyes Jr., 6 Others Hospitalized In Bacolod After Gettingg Hit By Empty Bottles While Attending Local Protest,” we found it tagged under “humor & satire,” so the story should have been treated just like any satirical story – examined and researched about carefully to separate the facts from the fictional bits that were meant to be fun since it is satirical. However, many netizens usually don’t take the time to research more about what they read online, mostly relying only on the articles’ titles. If only they did a little research, they could have led themselves away from the altervista blogs and found the Okd2 story, which has the satirical disclaimer.

advertisement

According to Okd2’s story, Reyes was protesting against Coca-Cola in Bacolod City along with other militant groups such as the Kilusang Mayo Uno (KMU), National Federation of Sugar Workers, and Gabriela Negros on November 22 over the company’s use of high fructose corn syrup (HFCS). The rally in front of the company’s plant in Mansilingan, Bacolod grew into chaos when the protesters blocked the front gate, in turn blocking a delivery truck. Eventually, truck driver Andres Macabebe returned to the plant and with two helpers, started taking throwing empty soft drink bottles at the protesters, hitting mostly people’s faces.

In the chaos, Reyes was hit four times or more, causing him to suffer a broken jaw and deep cuts. He was said to be advised to undergo facial surgeries, but Coca-Cola refused to shoulder the hospitalization of the injured protesters.

The Okd2 story also mentioned something about the protest being in part a criticism of Agriculture Secretary Manny Piñol for favoring the company and a call to boycott Coca Cola and other beverage company for using HFCS, which caused the reduction in local sugar prices.

Reyes and the other injured protesters were said to be initially admitted to “Western Visayas Regional Hospital,” but that Reyes was already recovering at “Riverseide Medical Center.” Bayan was also said to have demanded payment from Coca-Cola for Reyes’ P185,000 hospital bill.

There were some facts in the Okd2 story, such as people protesting against Coca-Cola for using HFCS, calling for a boycott of the beverage companies for using the same ingredient and lowering the price of domestic sugar, and calling out Piñol for “favoring” the said beverage company. They even got the address of the Coca-Cola plant in the protest right.

However, what’s not true was how Reyes and other protesters were injured and hospitalized in Bacolod after undergoing facial surgery. Reyes himself said he was “fine” after denouncing the story as “fake.”

And we just found Okd2’s follow-up story to that initial story about hospitalization. This time, it is about Bayan and Coca-Cola arguing over Reyes’ hospital bill.

Of course, this story is not true since, as what was previously mentioned, Reyes was not really rushed to a Bacolod hospital so there was no hospital bill that need to be paid.

The story was picked up by other blogs ptvbalita.com and netiviral.com, which labeled the story as “satire news” right in their title.

However, there were still a few netizens who did not get that the story was satirical.

A little research would have helped the netizens who fell for the story that started out as a satire and ended up as a story without proper disclaimer when it was duplicated by other blogs.

There were other fictional stories written about Reyes too that we’ve debunked. There were stories claiming that he offered to stop protesting if President Duterte will give him an executive job and was caught playing video karera, among others.

advertisement

Busted

Busted: Walang kasalanan ang Tulfo brothers ayon sa imbestigasyon? It’s a misleading headline!

Published

on

An article has claimed that an investigation has found the Tulfo brothers to be not guilty. It says, “Lumabas Sa Imbestigasyon Na Walang Kasalanan Ang Tulfo Brothers,” as published by the website phworkit.top.

The story was even shared by Facebook pages “Ferdinand Emmanual Edralin Marcos” and “Rody Duterte MEDIA.”

However, the article merely contained a 10-minute YouTube video, which was a mix several video clips of different reports, some parts of which touched on the issues involving the P60 million tourism ads that aired on the PTV program of Teo’s brothers, the Tulfos.

One of the video clips showed that the CNN Philippines reported on why nepotism is considered corruption and abused of authority in the case of now-resigned Tourism Secretary Wanda and how her husband, Roberto Teo, served as the board member of the Tourism Infrastructure and Enterprise Zone Authority (TIEZA). But Roberto was appointed by former President Benigno Aquino III and has tendered his resignation from TIEZA effective June 30, 2018.

advertisement

Another video clip showing a CNN Philippines report of a Malacañang press briefing, where a reporter asked Presidential Spokesperon Harry Roque if Communications Secretary Martin Andanar would be among those investigated in the controversial placement of P60 million worth of tourism ads on the program of the Tulfos, who are Teo’s brothers, leading people to raise the issue of conflict of interest. As the PCOO chief, he also supervises the state-run PTV-4, where the Tulfos’ programs are a blocktimer.

Asked by yet another reporter what President Rodrigo Duterte’s comment was on the issue with the DOT and the Tulfos, Roque said that he did not know then because he had not talked to the President for a while and the investigation conducted by the Office of the President was ongoing then.

The headline used in the video is misleading. It meant to make people think that the Tulfo brothers have been cleared from the issue involving them with the controversial P60-million tourism ad deal.

However, reports showed that even after Teo resigned from her post on May 7, the Ombudsman will still continue with the probe into the scandal. The body requested from the Commission on Audit (COA) a copy of its DOT report involving the controversial P60-million worth of payments for ads aired on PTV on May 8. The investigation is still ongoing, which meant that they it has not yet cleared the Tulfos.

Executive Secretary Salvador Medialdea is also said to be investigating the scandal to determine the officials at fault at the DOT, People’s Television Network Inc. (PTNI), and the PCOO.

Ramon Tulfo, an Inquirer columnist, came out in the defense of his sister Teo and blamed  his younger brother Ben Tulfo for the controversy.

Party-list group Akbayan, however, said it was not enough for Teo to step down from her post. They wanted her to be prosecuted.

“The simple firing or resignation of corrupt officials will not put a stop to corruption in the government if this is not followed by swift prosecution and conviction,” the group said in a statement.

Akbayan also challenged President Duterte to file cases against Ben and Erwin Tulfo over the controversial ad transaction. Ben owns Bitag Media, which produced the PTV show “Kilos Pronto,” the program where the DOT ads were aired. His brother, Erwin, co-hosts the show with him.

Sources: ( newsinfo.inquirer.ne , thestandard.com.ph , cnnphilippines.com , rappler.com , news.abs-cbn.com , businessmirror.com.ph )

advertisement

Continue Reading

Busted

Busted: Legarda sinumbatan si Robredo na mag-resign bago pa lumabas ang resulta na panalo si Marcos? Misleading headline!

Published

on

Senator Loren Legarda allegedly confronted Vice President Leni Robredo and asked her to resign before the results would show former Senator Ferdinand “Bongbong” Marcos Jr. as the winner.

The video was posted by blog dailydu30.info on May 15, 2018. The vice presidential vote recount is still ongoing, so the headline must have been referring to the result of the recount. It also made it seem as though Legarda is telling Robredo that she is certain that Marcos would emerge as the winner in the recount.

The YouTube video is 20-minute long and Legarda’s face was immediately shown at the beginning of the video. However, if you finish watching it, you’d know immediately that the video was not taken recently. In fact, it showed a portion of the budget hearing for 2017 for the Office of the Vice President. Further research showed that the hearing was conducted in front of the Senate panel on August 22, 2017 and it lasted less than an hour before it was approved. Robredo herself attended the budget hearing to present an overview of the OVP’s plans for 2018.

Legarda served as the Senate panel’s chair.

During the hearing, Robredo reported how the OVP spent its funds, mainly for poverty alleviation.

advertisement

The Philippine Daily Inquirer reported that following the presentation on the fund allocation of the OVP, Legarda asked Robredo to send them a yearlong report on the needs of the sectors and areas that the OVP has reached while promising to help out on fulfilling those needs.

So unlike what the headline claimed, Legarda did not tell Robredo to resign from her VP post to make way for Marcos’ imminent victory. The headline is misleading and is merely playing with people’s emotions and gullibility.

However, Facebook page “Sara Duterte Worldwide Supporters” still shared it without verifying the headline’s claims.

There have been several fake stories involving Marcos and Robredo and the VP vote recount that we have busted. We debunked a misleading headline claiming that Marcos has already won, that Marcos won by 1,786 votes over Robredo, that Robredo would perform her tasks as VP until Marcos takes over, and that Marcos will replace Robredo.

Sources: ( philstar.comnewsinfo.inquirer.net )

advertisement

Continue Reading

Busted

Busted: Hollywood actor laughed at Robredo for copying his Independence Day movie speech? It’s fake news!

Published

on

After Vice President Leni Robredo’s recent “Free the Courts” speech at UP Diliman on May 7, articles abound about how a Hollywood actor laughed at her for copying his speech in a movie.

Actor Bill Pullman, who played the role of a fictional US president in the movie Independence Day, allegedly laughed at the Philippine VP for copying the speech he made during the movie. This is according to the May 8 story on the blog philippineinsidernews.blogspot.com.

The story was also picked up by other blogs, such as balita1.altervista.org, weblogph.tk, and realspotnews.info and shared by Facebook pages, such as Philippine News Courier, Trending News Today, and Like for Donations, among others.

Based on these stories online, Pullman was said to have reacted to a meme made by blogger RJ Nieto, a.k.a. Thinking Pinoy, comparing Pullman’s character’s speech and Robredo’s speech. The actor was shown to have tweeted his reaction to TP’s meme, saying “Creative and very well done. Gave me a good laught this morning.” It was also time-stamped “20m,” marking that the screenshot was made 20 minutes after the tweet went live.

While the time-stamp made it seem like Pullman’s alleged tweet was made recently, it actually wasn’t. The text in Pullman’s tweet that was used in the story above was real, but he posted that tweet in reaction to a completely different thing, not Robredo’s speech. He tweeted that on February 22, 2018 when he reacted to a YouTube video “Lone Starr A Spaceballs TEASER. – Han Solo a Star Wars Story Style.”

But the misleading story did not end there! It even had a Part Two bearing the title “Robredo Won’t Apologize for Copying Bill Pullman Speech at Independence Day Movie” published on May 9 by the same blog, philippineinsidernews.blogspot.com.

In this story, statements were attributed to Robredo’s spokesperson, Georgina Hernandez, who allegedly reacted to Pullman’s reaction to Robredo’s speech.

advertisement

“The OVP [Office of the Vice President] categorically deny allegations that VP Leni Robredo copied her recent speech from the movie Independence Day. The message might be the same, but the difference in words is very obvious. The vice president also spoke from her heart, and there was no prepared speech for her.”

“The vice president believes that the accusation is only a strategy of her critics to divert the public’s attention from the real issue. It is very clear that the present administration is doing everything to silent its critics, and is using the Constitution in the wrong way. Therefore, the vice president needs to fight against the dictatorship.”

But in Rappler’s fact-checking report, Hernandez denied making the statements above.

“Those statements did not come from me. Definitely fake news,” she said in a text message to Rappler.

While there are similarities in Robredo’s speech and Pullman’s speech while playing his character in the movie, Pullman did not make a reaction over this. His February 2018 tweet was edited to mislead people. Robredo, unlike the claims of the second part of the story, also did not react to this fake news involving Pullman.

This is not the first fake story that the Facebook page Philippine News Courier has helped spread on social media. The said page also shared the fake stories about the late Playboy founder Hugh Heffner donating $5 million to Duterte’s anti-drug campaign, the Supreme Court ordering Kris Aquino to return Imelda Marcos’ diamond necklace, former Senator Bongbong Marcos leading over Robredo by 1,786 votes in the first week of the VP vote recount, and more. The page is also associated to the fake news site philnewscourier.blogspot.com.

Sources: ( www.rappler.comtwitter.com )

advertisement

Continue Reading

What Others Read