Connect with us

Busted

Busted: Japan gave 1 trillion yen in financial assistance, investments in January, not for Marawi rehab

Published

on

According to some blogs, Japan has generously donated 1 trillion yen for the rehabilitation of Marawi City. Naturally, the said article has been widely shared on social media.

While getting such a hefty donation to bring back Marawi City to the way it was before the conflict erupted between the Maute terror group and the government forces, this is actually a misleading report. Japan has pledged 1 trillion yen or roughly P433.7 billion to the Philippines but it was for financial aid and investments to the Philippines, not for Marawi’s rehabilitation, as per the claim of several online articles.

However, when we watched the video, we found that there was a partial video of a report from PTV news bearing the headline, “Japan, Nagbigay ng Ayuda sa Pilipinas Para sa Rehabilitasyon ng Marawi.” But the rest of the over 16-minute video was about a partial video of the joint press statement of President Rodrigo Duterte and Japan Prime Minister Shinzo Abe in Malacañang on January 12.

Japan gave 1 trillion yen

There are so many misleading points in the headline used for the article and the YouTube videos that are now claiming that Japan’s 1 trillion yen in aid and investments are intended to rehabilitate Marawi.

  1. We found a video of the PTV news on PTV’s official YouTube page bearing the headline that Japan has indeed given aid to the Philippines specifically for the Marawi rehabilitation.

Japan gave 1 trillion yen

If you might have noticed in the 39-second video above, it merely discussed the Department of Tourism’s confidence that Mindanao tourism will recover after the Marawi siege.

We found the same video posted on PTV’s official Facebook page and this time, it has the appropriate video title and caption.

Japan gave 1 trillion yen

PTV could have mistakenly placed the headline for their YouTube video but used the correct one for the video they uploaded on Facebook. Still, there are no clear reports from PTV either that Japan has indeed donated 1 trillion yen for Marawi City alone.

  1. We also found the relevant video showing the joint press statement of Duterte and Abe on January 12.

The video started off showing former Foreign Affairs Secretary Perfecto Yasay and the Japanese Ambassador to the Philippines Kazuhide Ishikawasigning the documents containing the economic and social development program, which include 600 million yen for high-speed boats and other counter-terrorism equipment for the Philippine Coast Guard.

advertisement

In his statement, Abe thanked Duterte for receiving him in Malacañang, gave his reason as to why he chose the Philippines as his first destination for his foreign visits this year, expressed his support for ASEAN when it was PH’s chairmanship turn, and assured that PH and Japan will go hand in hand in ensuring the stability and prosperity of the region.

We found out more about the two leaders’ joint press statement from this Manila Bulletin article, where Abe was quoted saying, “For the further development of the Philippines, we will create business opportunities through ODA (official development assistance) and private sector investments which together will be of the order of 1 trillion yen over the next five years.”

He added that a committee from both Japan and the Philippines will be founded to promote economic cooperation and manage the infrastructure investments in the country. Abe said that Japan is prepared to give the technology and know-how to improve the infrastructure in Manila and the rest of the country.

Mindanao was also mentioned when Abe said that Japan will continue to support campaigns to maintain peace and development in Mindanao.

  1. Given how the videos used by the blogs to claim that Japan has provided 1 trillion yen for Marawi were taken in January, this meant the Marawi siege has not even happened yet! These blogs are deliberately misleading the people by claiming that Japan’s 1 trillion yen aid is intended for the city of Marawi and its residents.

Yet, these inconsistencies did not stop blogs like du30newsglobal.info, newsgov.info, newscopeph.info, and dutertebalita.net from publishing the misleading content.

Japan gave 1 trillion yen

It was also shared by Facebook pages such as “Pres. Rody Duterte Worldwide Supporters,” “Duterte Saviours Of Filipinos Today,” “Pinoy Republic,” “Duterte-Marcos Tandem,” “Duterte News Global,” and “Pres. Duterte Para sa Tunay na Pagbabago,” among others.

Japan is being very generous in pledging financial aid and bringing in investments to the Philippines, but the blogs and Facebook pages mentioned above are using it to mislead people. This is not the first time a wrong headline was used to deliberately spread the wrong information.

Sources: ( news.mb.com.ph , abante-tonite.com )

Be Informed. Beat the Trolls, Share the Truth!

advertisement

Busted

Busted: Robredo wants to add years to the K-to-12 program? It’s fake news!

Published

on

Vice President Leni Robredo’s office released a statement debunking social media posts claiming that she wants to add a few more years to the K-to-12 program. This came after several posts started circulating about how Robredo allegedly said that she wanted to add a few more years to the K-to-12 program, angering netizens.

A certain tweet on March 1, 2020 showed the vice president’s photo along with these words: “Kulang ang K to 12 education system natin. Kelangan apat na taon sa Junior HS at apat na taon sa Senior HS.”

In January 17, the same image shared to the Facebook page “Raffy Tulfo In Action Supporters” also got shared over 6,000 times and triggered negative comments among the netizens.

Many social media users have lambasted Robredo over the said meme.

The unwarranted bashing and adverse reactions prompted her office to release an official statement debunking this false claim.

“Hindi totoong pinadadagdagan ni VP Leni Robredo ang mga taon sa K-to-12 program,” said the vice president’s office in a statement.

“Suportado ng Bise Presidente kung sakaling magkaroon ng review ng nasabing programa. Binibigyang-diin niya na kailangang siguraduhin na may tamang facilities at equipment ang mga specialized tracks, para mas maging madali ang pagtuturo nito at matiyak ang kahandaang makapagtrabaho ng mga mag-aaral sa kanilang pagtatapos,” it added.

In October 2019, Robredo did say that she was alright with reviewing how the K-to-12 program to determine how it could be further improved.

“Tumutugon rin ang kaniyang Tanggapan, kasama ang #AngatBuhay partners nito, sa pangangailangan ng tamang kagamitan. Nakapagbigay na ng kaukulang tools at equipment sa mga mahihirap na paaralan, gaya sa Mulanay sa Quezon, Panglao sa Bohol, at Sta. Maria sa Romblon,” the statement further said.

This is not the first time Robredo has been a victim of fake news. There were false claims, misleading headlines, and edited images or captions about how former Senator Bongbong Marcos has already won over Robredo, how she met former UN Secretary General Ban Ki Moon to oust President Rodrigo Duterte, or how her portrait was sold on eBay, something that a popular blogger apologized for.

Sources: ( inquirer.net , news.mb.com.ph )

Continue Reading

Busted

Busted: Walang kasalanan ang Tulfo brothers ayon sa imbestigasyon? It’s a misleading headline!

Published

on

An article has claimed that an investigation has found the Tulfo brothers to be not guilty. It says, “Lumabas Sa Imbestigasyon Na Walang Kasalanan Ang Tulfo Brothers,” as published by the website phworkit.top.

The story was even shared by Facebook pages “Ferdinand Emmanual Edralin Marcos” and “Rody Duterte MEDIA.”

However, the article merely contained a 10-minute YouTube video, which was a mix several video clips of different reports, some parts of which touched on the issues involving the P60 million tourism ads that aired on the PTV program of Teo’s brothers, the Tulfos.

One of the video clips showed that the CNN Philippines reported on why nepotism is considered corruption and abused of authority in the case of now-resigned Tourism Secretary Wanda and how her husband, Roberto Teo, served as the board member of the Tourism Infrastructure and Enterprise Zone Authority (TIEZA). But Roberto was appointed by former President Benigno Aquino III and has tendered his resignation from TIEZA effective June 30, 2018.

advertisement

Another video clip showing a CNN Philippines report of a Malacañang press briefing, where a reporter asked Presidential Spokesperon Harry Roque if Communications Secretary Martin Andanar would be among those investigated in the controversial placement of P60 million worth of tourism ads on the program of the Tulfos, who are Teo’s brothers, leading people to raise the issue of conflict of interest. As the PCOO chief, he also supervises the state-run PTV-4, where the Tulfos’ programs are a blocktimer.

Asked by yet another reporter what President Rodrigo Duterte’s comment was on the issue with the DOT and the Tulfos, Roque said that he did not know then because he had not talked to the President for a while and the investigation conducted by the Office of the President was ongoing then.

The headline used in the video is misleading. It meant to make people think that the Tulfo brothers have been cleared from the issue involving them with the controversial P60-million tourism ad deal.

However, reports showed that even after Teo resigned from her post on May 7, the Ombudsman will still continue with the probe into the scandal. The body requested from the Commission on Audit (COA) a copy of its DOT report involving the controversial P60-million worth of payments for ads aired on PTV on May 8. The investigation is still ongoing, which meant that they it has not yet cleared the Tulfos.

Executive Secretary Salvador Medialdea is also said to be investigating the scandal to determine the officials at fault at the DOT, People’s Television Network Inc. (PTNI), and the PCOO.

Ramon Tulfo, an Inquirer columnist, came out in the defense of his sister Teo and blamed  his younger brother Ben Tulfo for the controversy.

Party-list group Akbayan, however, said it was not enough for Teo to step down from her post. They wanted her to be prosecuted.

“The simple firing or resignation of corrupt officials will not put a stop to corruption in the government if this is not followed by swift prosecution and conviction,” the group said in a statement.

Akbayan also challenged President Duterte to file cases against Ben and Erwin Tulfo over the controversial ad transaction. Ben owns Bitag Media, which produced the PTV show “Kilos Pronto,” the program where the DOT ads were aired. His brother, Erwin, co-hosts the show with him.

Sources: ( newsinfo.inquirer.ne , thestandard.com.ph , cnnphilippines.com , rappler.com , news.abs-cbn.com , businessmirror.com.ph )

advertisement

Continue Reading

Busted

Busted: Legarda sinumbatan si Robredo na mag-resign bago pa lumabas ang resulta na panalo si Marcos? Misleading headline!

Published

on

Senator Loren Legarda allegedly confronted Vice President Leni Robredo and asked her to resign before the results would show former Senator Ferdinand “Bongbong” Marcos Jr. as the winner.

The video was posted by blog dailydu30.info on May 15, 2018. The vice presidential vote recount is still ongoing, so the headline must have been referring to the result of the recount. It also made it seem as though Legarda is telling Robredo that she is certain that Marcos would emerge as the winner in the recount.

The YouTube video is 20-minute long and Legarda’s face was immediately shown at the beginning of the video. However, if you finish watching it, you’d know immediately that the video was not taken recently. In fact, it showed a portion of the budget hearing for 2017 for the Office of the Vice President. Further research showed that the hearing was conducted in front of the Senate panel on August 22, 2017 and it lasted less than an hour before it was approved. Robredo herself attended the budget hearing to present an overview of the OVP’s plans for 2018.

Legarda served as the Senate panel’s chair.

During the hearing, Robredo reported how the OVP spent its funds, mainly for poverty alleviation.

advertisement

The Philippine Daily Inquirer reported that following the presentation on the fund allocation of the OVP, Legarda asked Robredo to send them a yearlong report on the needs of the sectors and areas that the OVP has reached while promising to help out on fulfilling those needs.

So unlike what the headline claimed, Legarda did not tell Robredo to resign from her VP post to make way for Marcos’ imminent victory. The headline is misleading and is merely playing with people’s emotions and gullibility.

However, Facebook page “Sara Duterte Worldwide Supporters” still shared it without verifying the headline’s claims.

There have been several fake stories involving Marcos and Robredo and the VP vote recount that we have busted. We debunked a misleading headline claiming that Marcos has already won, that Marcos won by 1,786 votes over Robredo, that Robredo would perform her tasks as VP until Marcos takes over, and that Marcos will replace Robredo.

Sources: ( philstar.comnewsinfo.inquirer.net )

advertisement

Continue Reading

What Others Read