Connect with us

Busted

Busted: Tired, hungry VisMin protesters stranded in Batangas, Manila ports; LP, BAYAN blaming each other? Stories are from fake news site!

Published

on

In what appears to be a continuation of its previous story about the “Yellows” renting Superferry ships to take people from Visayas and Mindanao to the September 21 rally in Manila, the fake news site now claimed that the protesters remained stranded at the Batangas and Manila ports, while the Liberal Party and militant group BAYAN are pointing fingers at each other.

Pinoyobserver.com, a fake news site, said that the VisMin protesters were stranded at the ports because they “arrived a day earlier” than the estimated night arrival on September 20. They had nowhere to stay, said a local organizer, and did not know where to go because they expected to be docked in Manila, not in Batangas.

The protest organizer, as quoted by Pinoy Observer, allegedly told the Batangas port’s chief of security: “Malaking problema po ito dahil hindi namain napaghandaan ang pag-bago ng schedule. Dapat kasi bukas pa sila ng hapon or ng gabi darating para rally na agad kinabukasan. Ang malaking problema po namin ngayon ay kung saan sila patutuluyin mula ngayon hanggang sa Sept. 21. We really didn’t expect this to happen. Wala rin kaming bus na mag-hakot sa kanila mula dito sa pier papunta sa Maynila, at di namin alam kung ano ang gagawin namin sa kanila pag-dating dun.”

One of protesters allegedly said: “Hindi naman kasi naman alam na ganito ang mangyayari e. Ni wala kaming dalang pambili ng pag-kain. Naubos na yong pag-kain namin sa barko.”

Pinoy Observer further said that their sources said the local organizers offered to pay the VisMin protesters to join the September 21 rally.

And the story has been shared over 7,000 times, as of writing, based on Facebook Articles search results.

But the only sources that carried that story included Pinoy Observer and the other blogs that later copied the blog’s article.

Aside from the source of the story being a fake news site, we also tried to search for the real story behind the featured image used in the article, which was of people sleeping on what appeared to be seats in a public place.

But the photo is not that of people stranded in a Batangas port but of stranded ferry passengers who were stranded at the “north harbor in Manila” due to Typhoon Hagupit on December 5, 2014.

Image: Screenshot of an Enca report

LP, BAYAN blaming each other?

In another story, Pinoy Observer claimed that LP and BAYAN pointed fingers at each other over who to blame for the problems with the stranded passengers.

advertisement

The blog’s source allegedly said, “With more than 1 day before the rally, these people here will suffer hunger and will have nothing to do. The port authorities have no idea who is to blame. They can’t just drive these people away. They don’t have money and need help.”

Pinoy Observer further claimed that both LP and BAYAN refused to comment on the problem and were instead focused on providing the stranded passengers food and other basic necessities. They added that the protesters wanted to return home due to exhaustion.

The story was also shared a thousand times on Facebook.

Just like with the previous story about the Yellows renting Superferry to bring VisMin protesters to Manila for the September 21 rally, former Arroyo adviser on special concerns Abe Purugganan also shared this story.

We also checked out the feature image Pinoy Observer used in this story on Google and found out that it was, once again, a photo taken in 2014 and used by Inquirer in its report on the stranded passengers in Cebu City Pier 1 on December 30, 2014.

But even Pinoy Observer’s About page has a message for “gullible” people – this website is not for you. Its intended target? The “highly intelligent, smart, resourceful, and versatile people.”

Pinoy Observer published fake stories and had once described itself as a satirical blog. This story about LP and BAYAN getting VisMin protesters for the September 21 rally, who are now stranded in Batangas port, is just another addition to its long list of fake articles.

Some of the fake and satirical stories from the site that we busted include BAYAN Secretary-General Renato Reyes asking Duterte for an executive job so he will stop protesting, thousands of slippers with Robredo’s name found in abandoned NPA camp, Agot Isidro forced to check out of her Boracay hotel, CBCP asking for donations for priests caught with a minor, Andres Bautista’s aide caught at the airport carrying millions, and more.

advertisement

Click to comment

Busted

Busted: Robredo wants to add years to the K-to-12 program? It’s fake news!

Published

on

Vice President Leni Robredo’s office released a statement debunking social media posts claiming that she wants to add a few more years to the K-to-12 program. This came after several posts started circulating about how Robredo allegedly said that she wanted to add a few more years to the K-to-12 program, angering netizens.

A certain tweet on March 1, 2020 showed the vice president’s photo along with these words: “Kulang ang K to 12 education system natin. Kelangan apat na taon sa Junior HS at apat na taon sa Senior HS.”

In January 17, the same image shared to the Facebook page “Raffy Tulfo In Action Supporters” also got shared over 6,000 times and triggered negative comments among the netizens.

Many social media users have lambasted Robredo over the said meme.

The unwarranted bashing and adverse reactions prompted her office to release an official statement debunking this false claim.

“Hindi totoong pinadadagdagan ni VP Leni Robredo ang mga taon sa K-to-12 program,” said the vice president’s office in a statement.

“Suportado ng Bise Presidente kung sakaling magkaroon ng review ng nasabing programa. Binibigyang-diin niya na kailangang siguraduhin na may tamang facilities at equipment ang mga specialized tracks, para mas maging madali ang pagtuturo nito at matiyak ang kahandaang makapagtrabaho ng mga mag-aaral sa kanilang pagtatapos,” it added.

In October 2019, Robredo did say that she was alright with reviewing how the K-to-12 program to determine how it could be further improved.

“Tumutugon rin ang kaniyang Tanggapan, kasama ang #AngatBuhay partners nito, sa pangangailangan ng tamang kagamitan. Nakapagbigay na ng kaukulang tools at equipment sa mga mahihirap na paaralan, gaya sa Mulanay sa Quezon, Panglao sa Bohol, at Sta. Maria sa Romblon,” the statement further said.

This is not the first time Robredo has been a victim of fake news. There were false claims, misleading headlines, and edited images or captions about how former Senator Bongbong Marcos has already won over Robredo, how she met former UN Secretary General Ban Ki Moon to oust President Rodrigo Duterte, or how her portrait was sold on eBay, something that a popular blogger apologized for.

Sources: ( inquirer.net , news.mb.com.ph )

Continue Reading

Busted

Busted: Walang kasalanan ang Tulfo brothers ayon sa imbestigasyon? It’s a misleading headline!

Published

on

An article has claimed that an investigation has found the Tulfo brothers to be not guilty. It says, “Lumabas Sa Imbestigasyon Na Walang Kasalanan Ang Tulfo Brothers,” as published by the website phworkit.top.

The story was even shared by Facebook pages “Ferdinand Emmanual Edralin Marcos” and “Rody Duterte MEDIA.”

However, the article merely contained a 10-minute YouTube video, which was a mix several video clips of different reports, some parts of which touched on the issues involving the P60 million tourism ads that aired on the PTV program of Teo’s brothers, the Tulfos.

One of the video clips showed that the CNN Philippines reported on why nepotism is considered corruption and abused of authority in the case of now-resigned Tourism Secretary Wanda and how her husband, Roberto Teo, served as the board member of the Tourism Infrastructure and Enterprise Zone Authority (TIEZA). But Roberto was appointed by former President Benigno Aquino III and has tendered his resignation from TIEZA effective June 30, 2018.

advertisement

Another video clip showing a CNN Philippines report of a Malacañang press briefing, where a reporter asked Presidential Spokesperon Harry Roque if Communications Secretary Martin Andanar would be among those investigated in the controversial placement of P60 million worth of tourism ads on the program of the Tulfos, who are Teo’s brothers, leading people to raise the issue of conflict of interest. As the PCOO chief, he also supervises the state-run PTV-4, where the Tulfos’ programs are a blocktimer.

Asked by yet another reporter what President Rodrigo Duterte’s comment was on the issue with the DOT and the Tulfos, Roque said that he did not know then because he had not talked to the President for a while and the investigation conducted by the Office of the President was ongoing then.

The headline used in the video is misleading. It meant to make people think that the Tulfo brothers have been cleared from the issue involving them with the controversial P60-million tourism ad deal.

However, reports showed that even after Teo resigned from her post on May 7, the Ombudsman will still continue with the probe into the scandal. The body requested from the Commission on Audit (COA) a copy of its DOT report involving the controversial P60-million worth of payments for ads aired on PTV on May 8. The investigation is still ongoing, which meant that they it has not yet cleared the Tulfos.

Executive Secretary Salvador Medialdea is also said to be investigating the scandal to determine the officials at fault at the DOT, People’s Television Network Inc. (PTNI), and the PCOO.

Ramon Tulfo, an Inquirer columnist, came out in the defense of his sister Teo and blamed  his younger brother Ben Tulfo for the controversy.

Party-list group Akbayan, however, said it was not enough for Teo to step down from her post. They wanted her to be prosecuted.

“The simple firing or resignation of corrupt officials will not put a stop to corruption in the government if this is not followed by swift prosecution and conviction,” the group said in a statement.

Akbayan also challenged President Duterte to file cases against Ben and Erwin Tulfo over the controversial ad transaction. Ben owns Bitag Media, which produced the PTV show “Kilos Pronto,” the program where the DOT ads were aired. His brother, Erwin, co-hosts the show with him.

Sources: ( newsinfo.inquirer.ne , thestandard.com.ph , cnnphilippines.com , rappler.com , news.abs-cbn.com , businessmirror.com.ph )

advertisement

Continue Reading

Busted

Busted: Legarda sinumbatan si Robredo na mag-resign bago pa lumabas ang resulta na panalo si Marcos? Misleading headline!

Published

on

Senator Loren Legarda allegedly confronted Vice President Leni Robredo and asked her to resign before the results would show former Senator Ferdinand “Bongbong” Marcos Jr. as the winner.

The video was posted by blog dailydu30.info on May 15, 2018. The vice presidential vote recount is still ongoing, so the headline must have been referring to the result of the recount. It also made it seem as though Legarda is telling Robredo that she is certain that Marcos would emerge as the winner in the recount.

The YouTube video is 20-minute long and Legarda’s face was immediately shown at the beginning of the video. However, if you finish watching it, you’d know immediately that the video was not taken recently. In fact, it showed a portion of the budget hearing for 2017 for the Office of the Vice President. Further research showed that the hearing was conducted in front of the Senate panel on August 22, 2017 and it lasted less than an hour before it was approved. Robredo herself attended the budget hearing to present an overview of the OVP’s plans for 2018.

Legarda served as the Senate panel’s chair.

During the hearing, Robredo reported how the OVP spent its funds, mainly for poverty alleviation.

advertisement

The Philippine Daily Inquirer reported that following the presentation on the fund allocation of the OVP, Legarda asked Robredo to send them a yearlong report on the needs of the sectors and areas that the OVP has reached while promising to help out on fulfilling those needs.

So unlike what the headline claimed, Legarda did not tell Robredo to resign from her VP post to make way for Marcos’ imminent victory. The headline is misleading and is merely playing with people’s emotions and gullibility.

However, Facebook page “Sara Duterte Worldwide Supporters” still shared it without verifying the headline’s claims.

There have been several fake stories involving Marcos and Robredo and the VP vote recount that we have busted. We debunked a misleading headline claiming that Marcos has already won, that Marcos won by 1,786 votes over Robredo, that Robredo would perform her tasks as VP until Marcos takes over, and that Marcos will replace Robredo.

Sources: ( philstar.comnewsinfo.inquirer.net )

advertisement

Continue Reading

What Others Read