Connect with us

Busted

Busted: Fake news site claims NPA commander pays 18% of revolutionary tax to BAYAN, other militant groups

Published

on

Articles surfaced on Facebook about how a New People’s Army commander allegedly claimed that 18 percent of the revolutionary tax they collect goes to BAYAN (Bagong Alyansang Makabayan) and other militant groups.

The article shared by a certain Candice Lae Rodrigo to the Facebook fan page “We Support PDU30 Administration” even received over 500 shares and almost 600 reactions, as of writing.

NPA Pays Revolutionary Tax to BAYAN

It was also shared by other Duterte fan pages, such as “Duterte Parallel Organization –Tagumpay ng Pagbabago,” which earned 1,400 shares; “Duterte Phenomenon,” and “Pres. Duterte ang Agila ng Davao,” among others.

[50_50_first]
NPA Pays Revolutionary Tax to BAYAN
[/50_50_first][50_50_second]
NPA Pays Revolutionary Tax to BAYAN
[/50_50_second]

NPA Pays Revolutionary Tax to BAYAN

All the fan pages we cited above shared an article from duterteworld.com. We tried to trace the source of the story and found out that it came from okd2.com, which published the story on February 15.

According to okd2.com, NPA commander Ka Rodolfo Peligro talked to the media in Davao City for the first time since his surrender on February 11. It noted that the subversive documents detailing how the NPA operates that Peligro had access to were forwarded to the Armed Forces of the Philippines.

Peligro then allegedly said:

“Mula noong 1985 hanggang 2001, 15% lang ng nakokolektang revolutionary tax ang napupunta sa BAYAN (Bagong Alyansang Makabayan). Naging 18% ito dahil lumalaki na ang mga aktibidad sa syudad,” Peligro said.

The article also said that Peligro explained that Renato Reyes, BAYAN’s Secretary General, is paid to lead the militant group. He added that the 18% budgeted for BAYAN is also divided among KABATAAN, Gabriela and other militant groups.

As to how much this 18% must have been for the leftists, Peligro did not elaborate. However, he allegedly said that the rebels collected over 30 million pesos every month in Bukidnon alone.

But we have a problem with Okd2’s article. We also encountered Peligro’s name in another article, also published by the website, but it was about Peligro and 121 other NPA rebels surrendering in Bukidnon. This turned out to be a fake article that was even shared by former Interior Secretary Rafael Alunan III.

As what we’ve said in our previous bust, we could not find anything about Peligro. And if okd2.com simply invented this name, it won’t be the first time that this site has done so.

In fact, Okd2.com has a disclaimer about writing fiction to entertain readers, even if they said it is only in “very rare cases.”

advertisement

As what National Democratic Front (NDF) spokesman Fidel Agcaoili said about revolutionary taxes on June 8, 2016, he said that the tax the revolutionary groups collect are intended for funding the services of their communities.

“Alam ‘nyo kasi ‘yung revolutionary movement… that’s why we’re a revolutionary movement. We’re trying to win a revolution in order to try and establish a state,” Agcaoili said.

“Yun naman tax na nakukuha, hindi naman napupunta sa bulsa, hindi katulad nitong sa kasalukuyang gobyerno, no? Hindi napupunta sa bulsa ng tao kundi napupunta sa bulsa… napupunta sa efforts ng community to establish new schools, establish new cooperatives, mga medical services sa communities. Doon, doon napupunta iyon,” he added.

Agcaoili even recalled how President Rodrigo Duterte himself told businessmen to just pay up during a 2013 trade expo in Davao City while he was still the city mayor.

As for okd2.com’s claim that Reyes was paid to lead BAYAN, his wife has already issued a statement denying it.

In December 2016, Dr. Beng Rivera-Reyes took to social media to address claims that her husband was paid to hold rallies.

NPA Pays Revolutionary Tax to BAYAN

This article about NPA giving part of the revolutionary tax to militant groups is something that okd2.com made up. The website has made up a lot of stories before, many of which we have busted, such as the claims about the late Senator Miriam Santiago’s last words warning Duterte not to trust VP Leni Robredo, former President Erap Estrada rating Robredo a 2/10 in her first 100 days, Smartmatic threatening to out Comelec and Liberal Party with the truth about the election, and more.

Sources: (rappler.com, davaotoday.com, facebook.com)

Be Informed. Beat the Trolls, Share the Truth!

advertisement

Busted

Busted: Robredo wants to add years to the K-to-12 program? It’s fake news!

Published

on

Vice President Leni Robredo’s office released a statement debunking social media posts claiming that she wants to add a few more years to the K-to-12 program. This came after several posts started circulating about how Robredo allegedly said that she wanted to add a few more years to the K-to-12 program, angering netizens.

A certain tweet on March 1, 2020 showed the vice president’s photo along with these words: “Kulang ang K to 12 education system natin. Kelangan apat na taon sa Junior HS at apat na taon sa Senior HS.”

In January 17, the same image shared to the Facebook page “Raffy Tulfo In Action Supporters” also got shared over 6,000 times and triggered negative comments among the netizens.

Many social media users have lambasted Robredo over the said meme.

The unwarranted bashing and adverse reactions prompted her office to release an official statement debunking this false claim.

“Hindi totoong pinadadagdagan ni VP Leni Robredo ang mga taon sa K-to-12 program,” said the vice president’s office in a statement.

“Suportado ng Bise Presidente kung sakaling magkaroon ng review ng nasabing programa. Binibigyang-diin niya na kailangang siguraduhin na may tamang facilities at equipment ang mga specialized tracks, para mas maging madali ang pagtuturo nito at matiyak ang kahandaang makapagtrabaho ng mga mag-aaral sa kanilang pagtatapos,” it added.

In October 2019, Robredo did say that she was alright with reviewing how the K-to-12 program to determine how it could be further improved.

“Tumutugon rin ang kaniyang Tanggapan, kasama ang #AngatBuhay partners nito, sa pangangailangan ng tamang kagamitan. Nakapagbigay na ng kaukulang tools at equipment sa mga mahihirap na paaralan, gaya sa Mulanay sa Quezon, Panglao sa Bohol, at Sta. Maria sa Romblon,” the statement further said.

This is not the first time Robredo has been a victim of fake news. There were false claims, misleading headlines, and edited images or captions about how former Senator Bongbong Marcos has already won over Robredo, how she met former UN Secretary General Ban Ki Moon to oust President Rodrigo Duterte, or how her portrait was sold on eBay, something that a popular blogger apologized for.

Sources: ( inquirer.net , news.mb.com.ph )

Continue Reading

Busted

Busted: Walang kasalanan ang Tulfo brothers ayon sa imbestigasyon? It’s a misleading headline!

Published

on

An article has claimed that an investigation has found the Tulfo brothers to be not guilty. It says, “Lumabas Sa Imbestigasyon Na Walang Kasalanan Ang Tulfo Brothers,” as published by the website phworkit.top.

The story was even shared by Facebook pages “Ferdinand Emmanual Edralin Marcos” and “Rody Duterte MEDIA.”

However, the article merely contained a 10-minute YouTube video, which was a mix several video clips of different reports, some parts of which touched on the issues involving the P60 million tourism ads that aired on the PTV program of Teo’s brothers, the Tulfos.

One of the video clips showed that the CNN Philippines reported on why nepotism is considered corruption and abused of authority in the case of now-resigned Tourism Secretary Wanda and how her husband, Roberto Teo, served as the board member of the Tourism Infrastructure and Enterprise Zone Authority (TIEZA). But Roberto was appointed by former President Benigno Aquino III and has tendered his resignation from TIEZA effective June 30, 2018.

advertisement

Another video clip showing a CNN Philippines report of a Malacañang press briefing, where a reporter asked Presidential Spokesperon Harry Roque if Communications Secretary Martin Andanar would be among those investigated in the controversial placement of P60 million worth of tourism ads on the program of the Tulfos, who are Teo’s brothers, leading people to raise the issue of conflict of interest. As the PCOO chief, he also supervises the state-run PTV-4, where the Tulfos’ programs are a blocktimer.

Asked by yet another reporter what President Rodrigo Duterte’s comment was on the issue with the DOT and the Tulfos, Roque said that he did not know then because he had not talked to the President for a while and the investigation conducted by the Office of the President was ongoing then.

The headline used in the video is misleading. It meant to make people think that the Tulfo brothers have been cleared from the issue involving them with the controversial P60-million tourism ad deal.

However, reports showed that even after Teo resigned from her post on May 7, the Ombudsman will still continue with the probe into the scandal. The body requested from the Commission on Audit (COA) a copy of its DOT report involving the controversial P60-million worth of payments for ads aired on PTV on May 8. The investigation is still ongoing, which meant that they it has not yet cleared the Tulfos.

Executive Secretary Salvador Medialdea is also said to be investigating the scandal to determine the officials at fault at the DOT, People’s Television Network Inc. (PTNI), and the PCOO.

Ramon Tulfo, an Inquirer columnist, came out in the defense of his sister Teo and blamed  his younger brother Ben Tulfo for the controversy.

Party-list group Akbayan, however, said it was not enough for Teo to step down from her post. They wanted her to be prosecuted.

“The simple firing or resignation of corrupt officials will not put a stop to corruption in the government if this is not followed by swift prosecution and conviction,” the group said in a statement.

Akbayan also challenged President Duterte to file cases against Ben and Erwin Tulfo over the controversial ad transaction. Ben owns Bitag Media, which produced the PTV show “Kilos Pronto,” the program where the DOT ads were aired. His brother, Erwin, co-hosts the show with him.

Sources: ( newsinfo.inquirer.ne , thestandard.com.ph , cnnphilippines.com , rappler.com , news.abs-cbn.com , businessmirror.com.ph )

advertisement

Continue Reading

Busted

Busted: Legarda sinumbatan si Robredo na mag-resign bago pa lumabas ang resulta na panalo si Marcos? Misleading headline!

Published

on

Senator Loren Legarda allegedly confronted Vice President Leni Robredo and asked her to resign before the results would show former Senator Ferdinand “Bongbong” Marcos Jr. as the winner.

The video was posted by blog dailydu30.info on May 15, 2018. The vice presidential vote recount is still ongoing, so the headline must have been referring to the result of the recount. It also made it seem as though Legarda is telling Robredo that she is certain that Marcos would emerge as the winner in the recount.

The YouTube video is 20-minute long and Legarda’s face was immediately shown at the beginning of the video. However, if you finish watching it, you’d know immediately that the video was not taken recently. In fact, it showed a portion of the budget hearing for 2017 for the Office of the Vice President. Further research showed that the hearing was conducted in front of the Senate panel on August 22, 2017 and it lasted less than an hour before it was approved. Robredo herself attended the budget hearing to present an overview of the OVP’s plans for 2018.

Legarda served as the Senate panel’s chair.

During the hearing, Robredo reported how the OVP spent its funds, mainly for poverty alleviation.

advertisement

The Philippine Daily Inquirer reported that following the presentation on the fund allocation of the OVP, Legarda asked Robredo to send them a yearlong report on the needs of the sectors and areas that the OVP has reached while promising to help out on fulfilling those needs.

So unlike what the headline claimed, Legarda did not tell Robredo to resign from her VP post to make way for Marcos’ imminent victory. The headline is misleading and is merely playing with people’s emotions and gullibility.

However, Facebook page “Sara Duterte Worldwide Supporters” still shared it without verifying the headline’s claims.

There have been several fake stories involving Marcos and Robredo and the VP vote recount that we have busted. We debunked a misleading headline claiming that Marcos has already won, that Marcos won by 1,786 votes over Robredo, that Robredo would perform her tasks as VP until Marcos takes over, and that Marcos will replace Robredo.

Sources: ( philstar.comnewsinfo.inquirer.net )

advertisement

Continue Reading

What Others Read