Connect with us

Busted

Busted: CBCP urged husband, dad of Bulacan massacre victims to forgive and forget? It’s fake news!

Published

on

The Catholic Bishops’ Conference of the Philippines (CBCP) allegedly published a pastoral letter asking the surviving family member of the Bulacan massacre to “forgive and forget” what the suspect did.

The source of the article, however, is dubious as it has published a several fake articles before, some of which we have busted. Pinoy Observer (pinoyobserver.com) claimed that CBCP president Archbishop Soc Villegas wrote a pastoral letter urging Dexter Carlos, the father, husband, and son-in-law of the massacre victims, as well as the Filipino people, to forgive and forget what the suspect, Carmelino Ibañez, did. The website claimed that the letter was being circulated to various Catholic priests. It added that the letter had Villegas saying the suspect might have a “valid reason” in committing the crime.

Pinoy Observer claimed that in the letter, Villegas asked the Carlos to “forgive the suspects and forget the sad moment.”

It even quoted Villegas saying the following in the letter:

“God has his own reason why he allowed Ibañez and his company to take the lives of the victims. God has also reason why he make Mr. Carlos suffer. Only God knows his own reason. The only thing we can do is to forgive and forget. Hurting Mr. Ibañez is another sin.”

The article further claimed that Villegas called the suspect the “innocent Ibañez” and urged the people to give the suspect an opportunity to defend himself.

The CBCP president was quoted saying: “Mr. Ibañez should be given chance to defend himself. Death penalty is not a solution. We cannot afford to lose another innocent soul.”

According to Facebook search results, the story, which was published last June 29, has since been shared over 22,000 times.

The story was also shared by various Facebook netizens and pages, such as Ferdinand Edralin Marcos Documents and Videos Compilation, Marcos Loyalist, Duterte Ang Pagbabago, BongBong Marcos United, and more.

Even the “Canadian political commenter” Amir Assadollahi also shared and weighed in on the story.


advertisement

However, the source of the story, Pinoy Observer, is a website that is quite fond of publishing fake news. We’ve busted their fake stories, such as those about BBC anchor Stephen Sackur saying PH should elect more intelligent senators and an Oxford law professor saying that the ICC cannot prosecute Duterte because of his high approval ratings.

And there are many other fake articles on the website, which we can bust with the following:

  • The World Boxing Organization (WBO) has not yet decided to review the Pacquiao-Horn fight. Reports instead said that the Philippines Games and Amusement Board (GAB) has asked the WBO to review the July 2 match.
  • Jake Zyrus, formerly known as Charice Pempengco, is not waiting for a donor for a male reproductive organ. Reports said that he just underwent chest reconstruction surgery and is taking hormones to appear more male.
  • Meme Buster did not copy any pro-Duterte content and profit from it. We are trying to counter misinformation. Even the article’s cited date when Meme Buster was created is wrong.
  • There are no verifiable reports that Al Jazeera scheduled and cancelled their supposed interview with Senators Bam Aquino and Risa Hontiveros after Senator Antonio Trillanes IV’s BBC interview. Google it and the first result to come up is that of Pinoy Observer.

We cannot find any other report about a CBCP pastoral letter urging the surviving family member of the Bulacan massacre victims to forgive and forget and calling the suspect “innocent.” It is likely another fake news from what is now turning to be a fake news site, Pinoy Observer, given its fondness for posting a lot of fake articles.

We also tried to search for any other website carrying the statements quoted by Pinoy Observer from the alleged CBCP pastoral letter, but we only found them being carried by the website itself a and another blog that copied its content from Pinoy Observer.

As for the website’s About Us page, one remark caught our attention as it said: “Pinoy Observer is created and should be consumed only by the most intelligent people on earth for the sake of maintaining our highest standard of customer satisfaction.”

Yes, the website’s readers really need to be “the most intelligent people on earth” to understand that Pinoy Observer publishes mostly fake articles and thus, should not be taken seriously.

advertisement

Busted

Busted: Robredo wants to add years to the K-to-12 program? It’s fake news!

Published

on

Vice President Leni Robredo’s office released a statement debunking social media posts claiming that she wants to add a few more years to the K-to-12 program. This came after several posts started circulating about how Robredo allegedly said that she wanted to add a few more years to the K-to-12 program, angering netizens.

A certain tweet on March 1, 2020 showed the vice president’s photo along with these words: “Kulang ang K to 12 education system natin. Kelangan apat na taon sa Junior HS at apat na taon sa Senior HS.”

In January 17, the same image shared to the Facebook page “Raffy Tulfo In Action Supporters” also got shared over 6,000 times and triggered negative comments among the netizens.

Many social media users have lambasted Robredo over the said meme.

The unwarranted bashing and adverse reactions prompted her office to release an official statement debunking this false claim.

“Hindi totoong pinadadagdagan ni VP Leni Robredo ang mga taon sa K-to-12 program,” said the vice president’s office in a statement.

“Suportado ng Bise Presidente kung sakaling magkaroon ng review ng nasabing programa. Binibigyang-diin niya na kailangang siguraduhin na may tamang facilities at equipment ang mga specialized tracks, para mas maging madali ang pagtuturo nito at matiyak ang kahandaang makapagtrabaho ng mga mag-aaral sa kanilang pagtatapos,” it added.

In October 2019, Robredo did say that she was alright with reviewing how the K-to-12 program to determine how it could be further improved.

“Tumutugon rin ang kaniyang Tanggapan, kasama ang #AngatBuhay partners nito, sa pangangailangan ng tamang kagamitan. Nakapagbigay na ng kaukulang tools at equipment sa mga mahihirap na paaralan, gaya sa Mulanay sa Quezon, Panglao sa Bohol, at Sta. Maria sa Romblon,” the statement further said.

This is not the first time Robredo has been a victim of fake news. There were false claims, misleading headlines, and edited images or captions about how former Senator Bongbong Marcos has already won over Robredo, how she met former UN Secretary General Ban Ki Moon to oust President Rodrigo Duterte, or how her portrait was sold on eBay, something that a popular blogger apologized for.

Sources: ( inquirer.net , news.mb.com.ph )

Continue Reading

Busted

Busted: Walang kasalanan ang Tulfo brothers ayon sa imbestigasyon? It’s a misleading headline!

Published

on

An article has claimed that an investigation has found the Tulfo brothers to be not guilty. It says, “Lumabas Sa Imbestigasyon Na Walang Kasalanan Ang Tulfo Brothers,” as published by the website phworkit.top.

The story was even shared by Facebook pages “Ferdinand Emmanual Edralin Marcos” and “Rody Duterte MEDIA.”

However, the article merely contained a 10-minute YouTube video, which was a mix several video clips of different reports, some parts of which touched on the issues involving the P60 million tourism ads that aired on the PTV program of Teo’s brothers, the Tulfos.

One of the video clips showed that the CNN Philippines reported on why nepotism is considered corruption and abused of authority in the case of now-resigned Tourism Secretary Wanda and how her husband, Roberto Teo, served as the board member of the Tourism Infrastructure and Enterprise Zone Authority (TIEZA). But Roberto was appointed by former President Benigno Aquino III and has tendered his resignation from TIEZA effective June 30, 2018.

advertisement

Another video clip showing a CNN Philippines report of a Malacañang press briefing, where a reporter asked Presidential Spokesperon Harry Roque if Communications Secretary Martin Andanar would be among those investigated in the controversial placement of P60 million worth of tourism ads on the program of the Tulfos, who are Teo’s brothers, leading people to raise the issue of conflict of interest. As the PCOO chief, he also supervises the state-run PTV-4, where the Tulfos’ programs are a blocktimer.

Asked by yet another reporter what President Rodrigo Duterte’s comment was on the issue with the DOT and the Tulfos, Roque said that he did not know then because he had not talked to the President for a while and the investigation conducted by the Office of the President was ongoing then.

The headline used in the video is misleading. It meant to make people think that the Tulfo brothers have been cleared from the issue involving them with the controversial P60-million tourism ad deal.

However, reports showed that even after Teo resigned from her post on May 7, the Ombudsman will still continue with the probe into the scandal. The body requested from the Commission on Audit (COA) a copy of its DOT report involving the controversial P60-million worth of payments for ads aired on PTV on May 8. The investigation is still ongoing, which meant that they it has not yet cleared the Tulfos.

Executive Secretary Salvador Medialdea is also said to be investigating the scandal to determine the officials at fault at the DOT, People’s Television Network Inc. (PTNI), and the PCOO.

Ramon Tulfo, an Inquirer columnist, came out in the defense of his sister Teo and blamed  his younger brother Ben Tulfo for the controversy.

Party-list group Akbayan, however, said it was not enough for Teo to step down from her post. They wanted her to be prosecuted.

“The simple firing or resignation of corrupt officials will not put a stop to corruption in the government if this is not followed by swift prosecution and conviction,” the group said in a statement.

Akbayan also challenged President Duterte to file cases against Ben and Erwin Tulfo over the controversial ad transaction. Ben owns Bitag Media, which produced the PTV show “Kilos Pronto,” the program where the DOT ads were aired. His brother, Erwin, co-hosts the show with him.

Sources: ( newsinfo.inquirer.ne , thestandard.com.ph , cnnphilippines.com , rappler.com , news.abs-cbn.com , businessmirror.com.ph )

advertisement

Continue Reading

Busted

Busted: Legarda sinumbatan si Robredo na mag-resign bago pa lumabas ang resulta na panalo si Marcos? Misleading headline!

Published

on

Senator Loren Legarda allegedly confronted Vice President Leni Robredo and asked her to resign before the results would show former Senator Ferdinand “Bongbong” Marcos Jr. as the winner.

The video was posted by blog dailydu30.info on May 15, 2018. The vice presidential vote recount is still ongoing, so the headline must have been referring to the result of the recount. It also made it seem as though Legarda is telling Robredo that she is certain that Marcos would emerge as the winner in the recount.

The YouTube video is 20-minute long and Legarda’s face was immediately shown at the beginning of the video. However, if you finish watching it, you’d know immediately that the video was not taken recently. In fact, it showed a portion of the budget hearing for 2017 for the Office of the Vice President. Further research showed that the hearing was conducted in front of the Senate panel on August 22, 2017 and it lasted less than an hour before it was approved. Robredo herself attended the budget hearing to present an overview of the OVP’s plans for 2018.

Legarda served as the Senate panel’s chair.

During the hearing, Robredo reported how the OVP spent its funds, mainly for poverty alleviation.

advertisement

The Philippine Daily Inquirer reported that following the presentation on the fund allocation of the OVP, Legarda asked Robredo to send them a yearlong report on the needs of the sectors and areas that the OVP has reached while promising to help out on fulfilling those needs.

So unlike what the headline claimed, Legarda did not tell Robredo to resign from her VP post to make way for Marcos’ imminent victory. The headline is misleading and is merely playing with people’s emotions and gullibility.

However, Facebook page “Sara Duterte Worldwide Supporters” still shared it without verifying the headline’s claims.

There have been several fake stories involving Marcos and Robredo and the VP vote recount that we have busted. We debunked a misleading headline claiming that Marcos has already won, that Marcos won by 1,786 votes over Robredo, that Robredo would perform her tasks as VP until Marcos takes over, and that Marcos will replace Robredo.

Sources: ( philstar.comnewsinfo.inquirer.net )

advertisement

Continue Reading

What Others Read