Connect with us

Busted

Busted: Netizens slam Inquirer for using 2013 photos to depict Marawi situation; Inquirer apologizes

Published

on

The Philippine Daily Inquirer earned the ire of the netizens for mistakenly sharing old photos while claiming that those were photos taken in Marawi City during the clash between the government forces and the members of the Maute group.

Facebook user Lenian Gaspar was among the first ones who condemned Inquirer for posting photos that were first taken in 2013 to show the Marawi situation since the clash.

Gaspar asked Inquirer why there were using photos from a bombing incident in Cotabato City in 2013 and included links to a cached version of Inquirer’s erroneous post and two articles in 2013 showing the 2013 photos.

This is what Inquirer posted on May 24 at around 11am. You can find the link of the cached version here.

One of Gaspar’s links led to manilaspeak.com, which shows a photo of a wrecked car after a bomb exploded in a busy street in Cotabato.

advertisement

Another one led to a forum site, which showed an ABS-CBN News report about the same bombing incident.

Gaspar’s post has gone viral, earning over 18,000 shares, as of writing

Facebook user Mike Acebedo Lopez, whose post also went viral, gaining over 15,500 shares, also condemned the Inquirer for their error.

INQUIRER.net, you lying sons of bitches. Stop lying to the nation. How many times will you foment the spread of fake news? You better close shop!” Lopez said.

“Now you’re using photos from the 2013 Cotabato City bombing when your favorite Noynoy Aquino was still president and dare pass them off as photos from Marawi at present?” he added.

Lopez then asked if Inquirere is “desperately” trying to sow fear by using the wrong photos.

“Are you so desperate to sow fear, to create an impression of chaos if only to help depose Duterte that you would go this low? And you think people won’t ever find out? Brazen but bobo!” he wrote.

“You’re garbage that loves to recycle!” he added.

Lopez provided a link to Inquirer’s own August 2013 article, “Drugs eyed, 3 arrested in Cotabato bombing,” about the same incident, which showed a similar wrecked car after the bombing.

For their part, Inquirer has issued an apology for using the erroneous photos.

“At around 11 am today, May 24, the Inquirer posted on its Facebook page five photos purportedly taken in the aftermath of the Marawi City siege. The photos came from a reliable source, a government official in the city, who sought to express the trauma the people of Marawi were experiencing. Before we could complete the verification process (including having another reporter call the source and doing a reverse-image search), we posted all five photos,” the Inquirer wrote on its official Facebook page.

“That was a mistake, and we apologize unreservedly. Two of the photos were taken down around noon, when we double-checked with the source, and the rest were removed around 1 pm, when even the source’s assurances could no longer be supported. We regret not moving fast enough to correct the mistake,” they added.

The Inquirer also expressed regret about how this mistake might cause doubts over the Inquirer’s coverage of the Marawi clash and President Duterte’s declaration of martial law and promised to review their processes and sanctions to prevent the same mistake from happening again.

“We regret even more that this mistake cast a shadow over the reporting that the entire Inquirer Group put into the coverage of both the siege and the subsequent declaration of martial law. Those print, online, social, and radio stories were the best obtainable version of the truth at the time we reported them.”

“Moving forward, we will review our procedures and impose the necessary sanctions to make sure that this mistake will not happen again, even as we remain committed to cover the developing story as best we can,” the Inquirer wrote.

Sources: ( news.abs-cbn.com , manilaspeak.com )

Be Informed. Beat the Trolls, Share the Truth!

advertisement

Busted

Busted: Robredo wants to add years to the K-to-12 program? It’s fake news!

Published

on

Vice President Leni Robredo’s office released a statement debunking social media posts claiming that she wants to add a few more years to the K-to-12 program. This came after several posts started circulating about how Robredo allegedly said that she wanted to add a few more years to the K-to-12 program, angering netizens.

A certain tweet on March 1, 2020 showed the vice president’s photo along with these words: “Kulang ang K to 12 education system natin. Kelangan apat na taon sa Junior HS at apat na taon sa Senior HS.”

In January 17, the same image shared to the Facebook page “Raffy Tulfo In Action Supporters” also got shared over 6,000 times and triggered negative comments among the netizens.

Many social media users have lambasted Robredo over the said meme.

The unwarranted bashing and adverse reactions prompted her office to release an official statement debunking this false claim.

“Hindi totoong pinadadagdagan ni VP Leni Robredo ang mga taon sa K-to-12 program,” said the vice president’s office in a statement.

“Suportado ng Bise Presidente kung sakaling magkaroon ng review ng nasabing programa. Binibigyang-diin niya na kailangang siguraduhin na may tamang facilities at equipment ang mga specialized tracks, para mas maging madali ang pagtuturo nito at matiyak ang kahandaang makapagtrabaho ng mga mag-aaral sa kanilang pagtatapos,” it added.

In October 2019, Robredo did say that she was alright with reviewing how the K-to-12 program to determine how it could be further improved.

“Tumutugon rin ang kaniyang Tanggapan, kasama ang #AngatBuhay partners nito, sa pangangailangan ng tamang kagamitan. Nakapagbigay na ng kaukulang tools at equipment sa mga mahihirap na paaralan, gaya sa Mulanay sa Quezon, Panglao sa Bohol, at Sta. Maria sa Romblon,” the statement further said.

This is not the first time Robredo has been a victim of fake news. There were false claims, misleading headlines, and edited images or captions about how former Senator Bongbong Marcos has already won over Robredo, how she met former UN Secretary General Ban Ki Moon to oust President Rodrigo Duterte, or how her portrait was sold on eBay, something that a popular blogger apologized for.

Sources: ( inquirer.net , news.mb.com.ph )

Continue Reading

Busted

Busted: Walang kasalanan ang Tulfo brothers ayon sa imbestigasyon? It’s a misleading headline!

Published

on

An article has claimed that an investigation has found the Tulfo brothers to be not guilty. It says, “Lumabas Sa Imbestigasyon Na Walang Kasalanan Ang Tulfo Brothers,” as published by the website phworkit.top.

The story was even shared by Facebook pages “Ferdinand Emmanual Edralin Marcos” and “Rody Duterte MEDIA.”

However, the article merely contained a 10-minute YouTube video, which was a mix several video clips of different reports, some parts of which touched on the issues involving the P60 million tourism ads that aired on the PTV program of Teo’s brothers, the Tulfos.

One of the video clips showed that the CNN Philippines reported on why nepotism is considered corruption and abused of authority in the case of now-resigned Tourism Secretary Wanda and how her husband, Roberto Teo, served as the board member of the Tourism Infrastructure and Enterprise Zone Authority (TIEZA). But Roberto was appointed by former President Benigno Aquino III and has tendered his resignation from TIEZA effective June 30, 2018.

advertisement

Another video clip showing a CNN Philippines report of a Malacañang press briefing, where a reporter asked Presidential Spokesperon Harry Roque if Communications Secretary Martin Andanar would be among those investigated in the controversial placement of P60 million worth of tourism ads on the program of the Tulfos, who are Teo’s brothers, leading people to raise the issue of conflict of interest. As the PCOO chief, he also supervises the state-run PTV-4, where the Tulfos’ programs are a blocktimer.

Asked by yet another reporter what President Rodrigo Duterte’s comment was on the issue with the DOT and the Tulfos, Roque said that he did not know then because he had not talked to the President for a while and the investigation conducted by the Office of the President was ongoing then.

The headline used in the video is misleading. It meant to make people think that the Tulfo brothers have been cleared from the issue involving them with the controversial P60-million tourism ad deal.

However, reports showed that even after Teo resigned from her post on May 7, the Ombudsman will still continue with the probe into the scandal. The body requested from the Commission on Audit (COA) a copy of its DOT report involving the controversial P60-million worth of payments for ads aired on PTV on May 8. The investigation is still ongoing, which meant that they it has not yet cleared the Tulfos.

Executive Secretary Salvador Medialdea is also said to be investigating the scandal to determine the officials at fault at the DOT, People’s Television Network Inc. (PTNI), and the PCOO.

Ramon Tulfo, an Inquirer columnist, came out in the defense of his sister Teo and blamed  his younger brother Ben Tulfo for the controversy.

Party-list group Akbayan, however, said it was not enough for Teo to step down from her post. They wanted her to be prosecuted.

“The simple firing or resignation of corrupt officials will not put a stop to corruption in the government if this is not followed by swift prosecution and conviction,” the group said in a statement.

Akbayan also challenged President Duterte to file cases against Ben and Erwin Tulfo over the controversial ad transaction. Ben owns Bitag Media, which produced the PTV show “Kilos Pronto,” the program where the DOT ads were aired. His brother, Erwin, co-hosts the show with him.

Sources: ( newsinfo.inquirer.ne , thestandard.com.ph , cnnphilippines.com , rappler.com , news.abs-cbn.com , businessmirror.com.ph )

advertisement

Continue Reading

Busted

Busted: Legarda sinumbatan si Robredo na mag-resign bago pa lumabas ang resulta na panalo si Marcos? Misleading headline!

Published

on

Senator Loren Legarda allegedly confronted Vice President Leni Robredo and asked her to resign before the results would show former Senator Ferdinand “Bongbong” Marcos Jr. as the winner.

The video was posted by blog dailydu30.info on May 15, 2018. The vice presidential vote recount is still ongoing, so the headline must have been referring to the result of the recount. It also made it seem as though Legarda is telling Robredo that she is certain that Marcos would emerge as the winner in the recount.

The YouTube video is 20-minute long and Legarda’s face was immediately shown at the beginning of the video. However, if you finish watching it, you’d know immediately that the video was not taken recently. In fact, it showed a portion of the budget hearing for 2017 for the Office of the Vice President. Further research showed that the hearing was conducted in front of the Senate panel on August 22, 2017 and it lasted less than an hour before it was approved. Robredo herself attended the budget hearing to present an overview of the OVP’s plans for 2018.

Legarda served as the Senate panel’s chair.

During the hearing, Robredo reported how the OVP spent its funds, mainly for poverty alleviation.

advertisement

The Philippine Daily Inquirer reported that following the presentation on the fund allocation of the OVP, Legarda asked Robredo to send them a yearlong report on the needs of the sectors and areas that the OVP has reached while promising to help out on fulfilling those needs.

So unlike what the headline claimed, Legarda did not tell Robredo to resign from her VP post to make way for Marcos’ imminent victory. The headline is misleading and is merely playing with people’s emotions and gullibility.

However, Facebook page “Sara Duterte Worldwide Supporters” still shared it without verifying the headline’s claims.

There have been several fake stories involving Marcos and Robredo and the VP vote recount that we have busted. We debunked a misleading headline claiming that Marcos has already won, that Marcos won by 1,786 votes over Robredo, that Robredo would perform her tasks as VP until Marcos takes over, and that Marcos will replace Robredo.

Sources: ( philstar.comnewsinfo.inquirer.net )

advertisement

Continue Reading

What Others Read