Connect with us


Busted: Sweden froze Trillanes’ bank account with $250,000 in savings? Story came from fake news site!



The Swedish government allegedly froze the bank account of Senator Antonio Trillanes IV’s foundation, along with the accounts of two Kenyan ministers.

The foundation’s account was accused of receiving as much as $250,000, considered to be an irregular activity, from a group that has been linked to regime change around the world. The bank was said to have acted upon the complaint of the NGO Coordination Board in Sweden, which accused the foundation of receiving funds from the George Soros Foundation without proper compliance.

A certain NGO Coordination Board Executive Director Fazul Mahamed was quoted saying:

“The funding is aimed towards achieving a political agenda which does not fall under the legal definition of charitable objectives as is provided for under the (NGO Co-ordination) Act.”

The story, which we actually found on the blog, it was a certain Mr. Mohammed who penned a letter to the Central Bank to freeze the account of Trillanes’ foundation and to further probe the said bank account.


Considering the kind of content that it has, the website does not seem reliable. But just like the other dubious stories online, some netizens still shared it.

But why do we think the story is fake news and the source is unreliable?

  1. The source of the story proved to be dubious with lots of fake stories.

Even one commenter noted how dubious the site is after she found it to have only started posting articles in June 2017 and making claims without proper sources.

We checked the other articles of the sites and tried to verify their stories, but we immediately found some of their Philippine News stories to be untrue. For one, there was no baby saved from the burning NCCC mall in Davao City, Fil-Am civic leader and LP supporter Loida Nicolas Lewis did not say she regretted opposing Duterte, and no Catholic priest who came back from the dead who said that Duterte is an angel sent by God.

CPP-NPA founder Joma Sison already denied that he was recently arrested by the Netherlands police and Pope Francis did not make any apology over former CBCP President Archbishop Socrates Villegas’ remarks.

  1. The story about Trillanes was actually copied off another report with new names and numbers.

MemeBuster found something about the NGO Co-ordination Board, a Kenya-based regulating body is led by Fazul Mahamed Yusuf, which also mistook to be “Mr. Mohammed.”

According to a report by Daily Nation, the NGO Co-ordination Board summoned Inuka Kenya, whose officials are linked to groups that are critical of the current Kenyan administration.

But when we searched for other publications that might have carried the quote that was attributed to Fazul Mahamed, we found another Kenyan news site carrying it – Standard Digital.

The interesting thing is that we found many similarities, with names of certain individuals and figures changed, between the Standard Digital report and the article by Look!

  1. Another fake news site carried the same story.

We also found this story about Trillanes’ alleged foundation’s bank account in Sweden carried by fake news site

MemeBuster has debunked two fake stories from, which is doing a poor job of imitating the UK daily broadsheet The Telegraph ( It has published made-up stories about US President Donald Trump calling former President Benigno Aquino III and Senator Antonio Trillanes IV as sh*tholes and Queen Elizabeth II saying Trump should emulate Duterte.

To clarify, this claim about Trillanes having a foundation and having that foundation’s Swedish bank account closed is not true and is actually inspired by another report in Kenya. Moreover, the story was carried by blogs and a proven fake news site We’ve also seen how much loved publishing fake stories.

Trillanes was accused by President Duterte himself of having offshore bank accounts in Shanghai, Zurich, Switzerland, the Cayman Islands, Singapore, and the British Virgin Islands, but there was no mention of an account in Sweden. Even then, Trillanes himself proved that he had no offshore accounts in Singapore and Duterte admitted to making up Trillanes’ Singapore bank account number. The senator said that the fact that he had no Singapore bank accounts proved Duterte was “clearly lying” and the rest of his accusation was made up.

Sources: ( )



Busted: Robredo wants to add years to the K-to-12 program? It’s fake news!



Vice President Leni Robredo’s office released a statement debunking social media posts claiming that she wants to add a few more years to the K-to-12 program. This came after several posts started circulating about how Robredo allegedly said that she wanted to add a few more years to the K-to-12 program, angering netizens.

A certain tweet on March 1, 2020 showed the vice president’s photo along with these words: “Kulang ang K to 12 education system natin. Kelangan apat na taon sa Junior HS at apat na taon sa Senior HS.”

In January 17, the same image shared to the Facebook page “Raffy Tulfo In Action Supporters” also got shared over 6,000 times and triggered negative comments among the netizens.

Many social media users have lambasted Robredo over the said meme.

The unwarranted bashing and adverse reactions prompted her office to release an official statement debunking this false claim.

“Hindi totoong pinadadagdagan ni VP Leni Robredo ang mga taon sa K-to-12 program,” said the vice president’s office in a statement.

“Suportado ng Bise Presidente kung sakaling magkaroon ng review ng nasabing programa. Binibigyang-diin niya na kailangang siguraduhin na may tamang facilities at equipment ang mga specialized tracks, para mas maging madali ang pagtuturo nito at matiyak ang kahandaang makapagtrabaho ng mga mag-aaral sa kanilang pagtatapos,” it added.

In October 2019, Robredo did say that she was alright with reviewing how the K-to-12 program to determine how it could be further improved.

“Tumutugon rin ang kaniyang Tanggapan, kasama ang #AngatBuhay partners nito, sa pangangailangan ng tamang kagamitan. Nakapagbigay na ng kaukulang tools at equipment sa mga mahihirap na paaralan, gaya sa Mulanay sa Quezon, Panglao sa Bohol, at Sta. Maria sa Romblon,” the statement further said.

This is not the first time Robredo has been a victim of fake news. There were false claims, misleading headlines, and edited images or captions about how former Senator Bongbong Marcos has already won over Robredo, how she met former UN Secretary General Ban Ki Moon to oust President Rodrigo Duterte, or how her portrait was sold on eBay, something that a popular blogger apologized for.

Sources: ( , )

Continue Reading


Busted: Walang kasalanan ang Tulfo brothers ayon sa imbestigasyon? It’s a misleading headline!



An article has claimed that an investigation has found the Tulfo brothers to be not guilty. It says, “Lumabas Sa Imbestigasyon Na Walang Kasalanan Ang Tulfo Brothers,” as published by the website

The story was even shared by Facebook pages “Ferdinand Emmanual Edralin Marcos” and “Rody Duterte MEDIA.”

However, the article merely contained a 10-minute YouTube video, which was a mix several video clips of different reports, some parts of which touched on the issues involving the P60 million tourism ads that aired on the PTV program of Teo’s brothers, the Tulfos.

One of the video clips showed that the CNN Philippines reported on why nepotism is considered corruption and abused of authority in the case of now-resigned Tourism Secretary Wanda and how her husband, Roberto Teo, served as the board member of the Tourism Infrastructure and Enterprise Zone Authority (TIEZA). But Roberto was appointed by former President Benigno Aquino III and has tendered his resignation from TIEZA effective June 30, 2018.


Another video clip showing a CNN Philippines report of a Malacañang press briefing, where a reporter asked Presidential Spokesperon Harry Roque if Communications Secretary Martin Andanar would be among those investigated in the controversial placement of P60 million worth of tourism ads on the program of the Tulfos, who are Teo’s brothers, leading people to raise the issue of conflict of interest. As the PCOO chief, he also supervises the state-run PTV-4, where the Tulfos’ programs are a blocktimer.

Asked by yet another reporter what President Rodrigo Duterte’s comment was on the issue with the DOT and the Tulfos, Roque said that he did not know then because he had not talked to the President for a while and the investigation conducted by the Office of the President was ongoing then.

The headline used in the video is misleading. It meant to make people think that the Tulfo brothers have been cleared from the issue involving them with the controversial P60-million tourism ad deal.

However, reports showed that even after Teo resigned from her post on May 7, the Ombudsman will still continue with the probe into the scandal. The body requested from the Commission on Audit (COA) a copy of its DOT report involving the controversial P60-million worth of payments for ads aired on PTV on May 8. The investigation is still ongoing, which meant that they it has not yet cleared the Tulfos.

Executive Secretary Salvador Medialdea is also said to be investigating the scandal to determine the officials at fault at the DOT, People’s Television Network Inc. (PTNI), and the PCOO.

Ramon Tulfo, an Inquirer columnist, came out in the defense of his sister Teo and blamed  his younger brother Ben Tulfo for the controversy.

Party-list group Akbayan, however, said it was not enough for Teo to step down from her post. They wanted her to be prosecuted.

“The simple firing or resignation of corrupt officials will not put a stop to corruption in the government if this is not followed by swift prosecution and conviction,” the group said in a statement.

Akbayan also challenged President Duterte to file cases against Ben and Erwin Tulfo over the controversial ad transaction. Ben owns Bitag Media, which produced the PTV show “Kilos Pronto,” the program where the DOT ads were aired. His brother, Erwin, co-hosts the show with him.

Sources: ( , , , , , )


Continue Reading


Busted: Legarda sinumbatan si Robredo na mag-resign bago pa lumabas ang resulta na panalo si Marcos? Misleading headline!



Senator Loren Legarda allegedly confronted Vice President Leni Robredo and asked her to resign before the results would show former Senator Ferdinand “Bongbong” Marcos Jr. as the winner.

The video was posted by blog on May 15, 2018. The vice presidential vote recount is still ongoing, so the headline must have been referring to the result of the recount. It also made it seem as though Legarda is telling Robredo that she is certain that Marcos would emerge as the winner in the recount.

The YouTube video is 20-minute long and Legarda’s face was immediately shown at the beginning of the video. However, if you finish watching it, you’d know immediately that the video was not taken recently. In fact, it showed a portion of the budget hearing for 2017 for the Office of the Vice President. Further research showed that the hearing was conducted in front of the Senate panel on August 22, 2017 and it lasted less than an hour before it was approved. Robredo herself attended the budget hearing to present an overview of the OVP’s plans for 2018.

Legarda served as the Senate panel’s chair.

During the hearing, Robredo reported how the OVP spent its funds, mainly for poverty alleviation.


The Philippine Daily Inquirer reported that following the presentation on the fund allocation of the OVP, Legarda asked Robredo to send them a yearlong report on the needs of the sectors and areas that the OVP has reached while promising to help out on fulfilling those needs.

So unlike what the headline claimed, Legarda did not tell Robredo to resign from her VP post to make way for Marcos’ imminent victory. The headline is misleading and is merely playing with people’s emotions and gullibility.

However, Facebook page “Sara Duterte Worldwide Supporters” still shared it without verifying the headline’s claims.

There have been several fake stories involving Marcos and Robredo and the VP vote recount that we have busted. We debunked a misleading headline claiming that Marcos has already won, that Marcos won by 1,786 votes over Robredo, that Robredo would perform her tasks as VP until Marcos takes over, and that Marcos will replace Robredo.

Sources: ( )


Continue Reading

What Others Read